سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ صبور

چند سال پیش که فیلم "عروس آتش" روی پرده سینماها اکران شد با واکنش شدیدی از سوی مردم عرب زبان خوزستان مواجه شد. تقریبا بعد از اون بود که ما به خاطر یه مامورریت کاری مدتی رو رفتیم اهواز. یادم می یاد حدودا یک ساعت با آقای حزباوی که اون موقع مسئول بخش سیاسی روزنامه همسایه ها (روزنامه استان خوزستان) بود در مورد این فیلم صحبت کردیم. چه دل پر خونی داشت از این فیلم.  داستان فیلم در مورد یه دختر عرب دانشجوی پزشکی بود که می خواست با یکی از همکلاسی های غیر عرب خودش ازدواج کنه. اما طبق آداب و رسوم می بایست با پسر عموش ازدواج می کرد. چون تو عشیره شون دختر عمو وپسر مال همدیگه بودن و ازدواج دختر عمو با غیر به معنی به باد دادن ناموس طایفه بود. تا این که شب عروسی خاله عروس که خود زخم خورده این رسم و رسوم بود کمر به قتل داماد بست قافل از این که تازه عروس در حجله گاه خود را به آتش کشیده.

آقای حزباوی متن فیلم رو اهانت به اعراب می دونست. مخصوصا صحنه رقص داماد با خنجر در شب عروسی. حمید فرخ نژاد که بازیگر نقش داماد بود و یکی از نویسندگان فیلم، به قدری نقشش به دلم نشسته بود و خوب بازی کرد که فکر می کردم خودشم عربه. به آقای حزباوی گفتم شما از فیلمی انتقاد می کنین که نویسنده اش خوزستانیه. هر چند عرب نیست ولی سالهاست که با اونها زندگی می کنه. و من بعد ها وقتی شناخت بیشتری نسبت بهشون پیدا کردم دیدم این فیلم خیلی هم دور از واقعیت نبوده. یادم می یاد مدیر مسئول همون روزنامه که یکی از پرطرفدار ترین روزنامه استانیه شدیدا با چاپ اخباری که مربوط به دعوا های پر حادسه و خبر ساز طایفه ای بود مخالفت می کرد. چون می دونست دشمنی اونها و در نتیجه دشمنی طایفه با طایفه رو به جون خریده. هفته ای نبود که تو این درگیری های ایل وطایفه ای کشته نداشته باشند. مخصوصا تو روستاهای اطراف. یکی از دوستان عربم می گفت ما عربا دوستی مون دوستیه و دشمنی هامونم دشمنی به تمام معنی. یادم نرفته روزی رو که همین دوستم تعریف می کرد که دیشب پدر بزرگم پسر عموهامو جمع کرده بود و به من می گفت از بین شون یکی رو انتخاب کن. می گفت یکی از زن عموهام پشت در ضجه می زد که دست رو پسرش نذارم و من هم از روی لج گفتم هیچکدومو نمی خوام و البته نتیجه اش هم طرد شدن از سوی خانواده اش بود.

اما یاد آوری فیلم پر درد عروس آتش و این بی خوابی که الان به سرم زده،  نتیجه دیدن فیلم" ارتفاع پست " حاتمی کیا بود که امشب از شبکه دو پخش شد و تقریبا تا ساعت یک و نیم طول کشید. در این فیلم هم دوباره حمید فرخ نژاد با همون بازی دلنشینش ایفای نقش می کرد با همون لهجه ای که در فیلم عروس آتش داشت. در آن فیلم هم همین گونه خب خب می کرد، با اعتماد به نفس حرف می زد و همین گونه از جملات کوتاه و سوالی استفاده می کرد.


نوشته شده در سه شنبه 85/6/28ساعت 3:5 صبح گفت و لطف شما ()

Design By : Night Melody